INSTALLATIONS

Les installations Webjays proposent un surf en temps réel dans une sélection de plusieurs centaines d’URLs.

Les dispositifs connectés et multi-écrans permettent d’exposer des œuvres en ligne créées spécifiquement avec et pour le réseau Internet.

Le surf - une activité généralement intime et individuelle - devient ici une expérience partagée où le spectateur est convié.

Les évènements

WJ-S INSTALLATION BBOT @ DATA CITY - CDA Enghien-les-Bains

Du 21 mars au 13 juillet

21/04 – 13/07
DATA CITY
Exposition collective

Vernissage de l’exposition Jeudi 20 avril dès 18h30

Tombés du cyberespace, les BBots sont des sculptures connectées qui projettent des collections d’œuvres d’art en ligne dans le monde physique.

"Rebelling Nature" présente une sélection d’oeuvres en ligne de 11 artistes internationaux :
Isabelle Arvers, Mer Rose, Mer Violette - Alix Desaubliaux, Internet meditation - Emilie Gervais, Virus Ventilation, Sense, Punching, Pinkraincoat, Mirror, Hovercraft, Distraction - Joe Hamilton, Hypergeography - Eva Papamargariti, Terraload, Iced - Pussykrew, Fossil - Sabrina Ratté, Domestic Landscape : Eclipse - Yoshi Sodeoka, Colorful colorado, Universe / Calibration, Radioactive mountain - Snow Yunxue Fu, The Chambers, Figment (version 1) - Phillip Stearns, Gazing Sphere Loop, Oil slick vid - Katie Torn, Myopia’s Toil

"Rebelling Nature" questionne l’action monstrueuse et grotesque de l’Humain sur notre planète et son écosystème. La sélection est une invitation à parcourir des territoires imaginaires aux paysages saturés et volatiles. Les oeuvres révèlent des panoramas désolés, des scènes apocalyptiques et post-catastrophiques. Notre perception est mise à l’épreuve par la vision de ces mondes artificiels et pixellisés, où la nature se rebelle et se comporte de manière imprévisible. La nature reprend ses droits et n’en fait qu’à sa tête.

Enghien-les-Bains fait partie des villes créatives de l’UNESCO au même titre qu’Austin (USA), Dakar (Sénégal), Gwangju (Corée), Linz (AU), Lyon (FR), Sapporo (JP), Tel-Aviv (Israël) et York (Royaume-Uni).

L’exposition DATA CITY, présentée au Centre des Arts d’Enghien-les Bains www.cda95.fr retranscrit l’effervescence artistique des villes créatives « arts numériques » en prenant la ville comme dénominateur commun. L’exposition DATA CITY devient le support de cartographies imaginaires, à l’intérieur desquelles il est possible d’envisager d’autres paysages et de nouveaux usages. Un propos qui dresse une actualité des possibles, des virtualités multiples ou des artefacts imaginaires au sein de mondes alternatifs.
Avec : Bright White, Miguel Chevalier, Sin Do-Won, Norimichi Hirakawa, Adrien M & Claire B, Verena Mayrhofer, Officina Mamiwata, Anne Roquigny, Ran Slavin and Studiomodo.

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# LES ARTISTES #

Isabelle Arvers, Mer Rose, Mer Violette

Isabelle Arvers est auteur, commissaire d’exposition indépendante et game artiste. Son champ d’investigation est l’immatériel, au travers de la relation entre l’Art, les Jeux Vidéo, Internet et les nouvelles formes d’images liées au réseau et à l’imagerie numérique. Pionnière dans le domaine du game art en France, elle a été Commissaire de l’exposition Playtime-la salle de jeux de Villette Numérique (2002), ainsi que de la galerie de net.art sur les « jeux sonores ». Ses projets d’expositions et d’événements ont ensuite présenté le jeu vidéo comme un nouveau langage et comme un moyen d’expression pour les artistes : Organisation d’un concert de gameboy music au Project 101, Paris, 2004. Commissaire de l’exposition No Fun ! Games and the gaming experience pour Gamerz 2009-2014, Salon Numérique à la Maison Populaire, Montreuil, et Game Heroes à l’Alcazar, Marseille, 2011.

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Alix Desaubliaux, Internet meditation

Née en 1993 à Fougères
Développant une pratique protéiforme, Alix Desaubliaux convoque dans la création de ses pièces des matériaux qui ont a priori davantage à voir avec la programmation informatique qu’avec les catégories traditionnelles des arts plastiques, dont elle repousse habilement les limites. Le code, la 3D, les jeux vidéo sont en effet quelques-uns des moyens qu’elle utilise pour générer des expériences interactives. Comme une fenêtre ouverte sur un « nouveau » monde, son travail nous invite littéralement à basculer dans un environnement virtuel, à engager le dialogue avec les machines qui nous entourent et à explorer les formes d’intelligence dont elles sont aujourd’hui porteuses.

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Emilie Gervais, Virus Ventilation, Sense, Punching, Pinkraincoat, Mirror, Hovercraft, Distraction

Emilie Gervais est une artiste, créatrice de contenu, conceptrice et développeuse Web née à Montreal (CAN). Son travail explore la corrélation entre l’art, la culture de réseau et l’internet. Elle a obtenu un Master de l’École Supérieure d’Art d’Aix-en-Provence et vit actuellement à Marseille (FR). Son travail a été présenté sur Art Slant, ETC Media, Rhizome, The Creators Project, Dazed & Confused, Blouin Artinfo, Kill Screen, Sleek Magazine et Hyperallergic, parmi d’autres. Elle a donné une conférence sur l’art web au Collège Dawson, a été panéliste au Sight & Sound Festival et au ReFRAG Media Archeology Festival.

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Joe Hamilton, Hypergeography

Born 1982 in Tasmania
Based in Melbourne, Australia, Joe Hamilton makes use of technology and found material to create intricate and complex compositions online, offline and between.His recent work questions established notions of landscape
 and environment within a society that is becoming increasingly networked. Hamilton’s work has been included in a number of group shows in Australia, Europe and North America. Selected group exhibitions include Penetrating Surfaces at The Austrian Film Museum in Vienna (2014), CTRL Paste at New Low in Melbourne (2013), Urban Dreams at The Old Bowery Station in New York (2013), Palazzo Peckham at the 55th Venice Biennale in Venice (2013), Dark Matter at Machine Project in Los Angeles (2012) and Synthetic Vertigo at Museum für Gegenwartkunst in Basel (2012).

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Eva Papamargariti, Terraload, Iced

Born 1987
Grew up in Greece where she graduated from the Department of Architecture, University of Thessaly with a Diploma in Architecture (2012) and later as a MA graduate in Visual Communication Design, at Royal College of Art, London. She focuses on time-based media and also printed material and installations. Interested in the creation of 2D or 3D rendered spaces, forms and geometries which can provoke narrations based on the obscure simultaneous situations that happen in a quotidian frequency on the verge of digital and physical. She has collaborated with different design groups and brands like Diesel, Kenzo and MTV. Her work has been exhibited in New York, Los Angeles, Paris, London and 7 other cities and institutions such as Tate Britain (London), Museum of Moving Image (New York), MoMA PS1 (New York), etc.

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Pussykrew, Fossil

Pussykrew is an interdisciplinary duo of Tikul and mi$ gogo. Their creative practices range from multimedia installations, 3D imagery, videoclips and audio-visual performance,
to DIY electronics and sculpture design.Pussykrew is originally from Poland, developed globally via Ireland, UK, Berlin, Brussels, Shanghai and online environment. Pussykrew explores post-human concepts, corporeal aesthetics, urban landscapes and fluid identities
with their synthetic-organic notions, constantly searching for liminal states within the digital realm. Pussykrew is creating gender-bending visual journeys, filtered through carnal data mesh, liquid dysphoria and 3D fantasy shuffle. Pussykrew’s work has been selected in exhibitions such as Saatchi Gallery London, 3D Printshow - Carrousel du Louvre Paris, Espace Pierre Cardin (Paris), Berlin Art Week, Oberhausen Kurzfilmtage (Germany), European Media Art Festival, etc.

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Sabrina Ratté, Domestic Landscape : Eclipse

Née 1982 au Canada
Le travail vidéo de Sabrina Ratté est caractérisé par la création d’environnements virtuels générés par des signaux électroniques. L’électricité, comme matériel brute, est sculptée, manipulée et altérée numériquement pour renaître en une architecture vibrante et lumineuse. Ses oeuvres se situent à la limite de la science-fiction, à mi-chemin entre l’abstraction et le figuratif, l’utopie et la dystopie, l’architecture et le paysage. Son travail inclut des installations, impressions et performances live. Expositions passées : Dolby Gallery (San Francisco), Young Project Gallery (Los Angeles), Paddles On !, la première enchère d’art numérique chez Phillips, EMPAC (Troy), Museum of the Moving Image (New York), le Festival International de film Rotterdam, Biennale international d’art numérique de Montréal, the Lampo series (Chicago), Elektra (Montréal), MUTEK (Montréal, Mexico, Barcelona). Elle est représentée par la Galerie parisienne Laffy Maffei.

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Yoshi Sodoeka, Colorful colorado, Universe / Calibration, Radioactive mountain

Yoshi Sodeoka is a multidisciplinary artist and musician from Yokohama, Japan, who’s lived in New York for more than two decades. Sodeoka’s neo-psychedelic work with video, GIFs and print simultaneously inhabits the world of fine art and music which he collaborated with bands like Psychic TV, Tame Impala, The Presets ; publications which he created art prints for New York Times, San Francisco Magazine, Entertainment Weekly and advertising which he developed projects with brands like Apple and Nike. Sodeoka’s work has been shown all over the world, from Centre Pompidou, Tate Britain, Museum of Modern Art, Deitch Projects, La Gaîté lyrique, Channel 4 Random Acts UK, Baltimore Museum of Art, etc. His work is selected as the permanent collection of Museum of the Moving Image as well as the San Francisco Museum of Modern Art.

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Snow Yun Xue Fu, The Chambers, Figment (version 1)

Snow Yunxue Fu’s artwork approaches the subject of the Sublime using topographical computer rendered animation installations. She examines and interprets the world around her through digital reality, where she draws a parallel to the realms of the physical, the virtual, the metaphysical, and multi-dimensionality.Fu has exhibited her work nationally and internationally, including the Hong Kong Arts Center, ISEA2016 in Hong Kong, Expo Chicago, Hongli Chen Art Museum, ,Chicago Artist Coalition, Kunsthalle Detroit Museum of Contemporary Art, Chicago Filmmakers, MoMA PopRally Screening, NURTUREart Gallery in Brooklyn, TEMP Art Space in New York, and Gallery C Space in Beijing, etc.Her early painting work, Kissing the Mother, is in the permanent collection of the National Museum of China in 1994, keeping the record of the youngest artist in the collection.

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Phillip Stearns, Gazing Sphere Loop, Oil slick vid

Born 1982 in USA
MFA Cal Arts - Music Composition and Integrated Media (2007)
BS University of Colorado @ Denver - Music Industry Studies : Sound Recording (2005)
His work is centered on the use of electronic technologies and electronic media to explore dynamic relationships between ideas and material as mobilized within complex and interconnected societies. Deconstruction, reconfiguration, and extension are key methodologies and techniques employed in the production or works that range from audio visual performances, electronic sculptures, light and sound installation, digital textiles, and other oddities both digital and material.

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Katie Torn, Myopia’s Toil

Born 1982 in New York
New York-based artist Katie Torn integrates 3D computer graphics and video to model virtually simulated scenes out of the detritus of internet and consumer culture.Graduated as MFA from the School of the Art Institute of Chicago in 2012. Collecting discarded products and elements available online, Torn’s digital assemblages carry traces of past consumer eras and web browsing histories. Torn was a 2013 Fellow at the Eyebeam Art & Technology Center, and a resident of LMCC Process Space on Governors Island in 2016. Her work has been exhibited at national and international locations such as Wayne State University, Detroit, MI (2017) ; Arizona State University (2017) ; Künstlerhaus Bethanien, Berlin (2015) ; MOMA PS1, New York (2014) ;Roots & Cultures Contemporary Art Center, Chicago (2013), etc.